Alapvető beállítások - lépésről lépésre

Ez a támogatási cikk azoknak szól, akik webáruházat szeretnének, de kezdőként lépésről lépésre haladnának, képernyőképekkel és videókkal áttekintve, hogy mit hogyan kell alapszinten beállítani.

A Shoptet webáruházak bérbeadásával foglalkozik. Ezt azt jelenti, hogy mi biztosítjuk önnek a webáruházat, ahová fel tudja tölteni a termékeit, így a vásárlói meg tudják azokat rendelni az interneten.

Shoptet regisztráció és alapbeállítások

A webáruházat az élesítés előtt és a szolgáltatásunkra történő előfizetés nélkül tesztelheti, mindenféle kötelezettségtől mentesen, erre a teszt időszakban 30 nap áll rendelkezésére. Először elég létrehoznia a tesztáruházát, hogy szépítse és készítse elő azt, majd amikor minden kész, utána elég megrendelni az éles verziót.

A tesztelés kezdőknek és haladóknak is fontos lehet, hogy lássák, mely funkciókat és hogyan érhetnek el a Shoptet rendszerében.

Ha még csak gondolkodik egy webáruház elindításán, amíg nem határozta el magát, vagy nem készítette el a beállításokat, elég, ha csak a tesztverziót használja. A tesztelés megkezdéséhez csak egy regisztráció szükséges a Shoptet.hu főoldalán.

Díjcsomagjainkat (árainkat) itt éri el, de 10 termékig a tesztidőszak után ingyenesen is használhatja az éles webáruházát, illetve a korábbi beállításai megmaradnak. Egyéb, a webáruházzal kapcsolatban felmerülő, nem felénk fizetendő költség a domain regisztráció díja – abban az esetben, ha úgy dönt, hogy elindítja a webáruház élesítését a tesztelést követően. Itt talál a domain regisztrációhoz további segítséget.

Miután kitalálta, hogy mit szeretne értékesíteni, megvannak hozzá a termékei, illetve megtalálta a vállalkozási formát (megkapta az adószámát/elindította a vállalkozását, azaz tudja a tevékenységét végezni és számlázni), csak azután érdemes éles verzióra váltani.

Regisztráció és admin belépés

Nyissa meg a shoptet.hu weboldalt, írja be az e-mail címét a mezőbe, majd kattintson a Kipróbálom gombra (01. ábra).

01. ábra
01. ábra

Ezt követően küldünk egy e-mailt az előző lépésben megadott címére, amelyben a webáruház belépéshez szükséges adatokat találja. Használja az abban található admin linket, bejelentkezési nevet és jelszót. Az admin link megnyitását követően a lenti felületet fogja látni, itt tud bejelentkezni (02. ábra).

02. ábra
02. ábra

Ajánlott (a bejelentkezés előtt) könyvjelzőkbe helyezni az oldalt, mert innentől mindig ez lesz a bejelentkező felület.

Bejelentkezést követően adja meg a webáruháza adatait a Beállítások → Alapbeállítások → Áruház beállításai alatt.

Minden *-os mező kitöltése kötelező, illetve a helyes formátum használata. Az ⓘ betűre mozgatva ez egeret, vagy a SEGÍTSÉG ⓘ-re kattintva talál további információkat (03. ábra).

03. ábra
03. ábra

A következő lépés az adók beállítása: Beállítások → Alapbeállítások → Adók. Válassza ki, hogy melyik adózási módban fog értékesíteni, illetve görgesse végig a többi beállítást is ezen az aloldalon. Töltse ki, amiben biztos, a kérdéses részekkel kapcsolatban pedig érdeklődjön a könyvelőjétől (04. ábra).

04. ábra
04. ábra

Webáruház megjelenése és bannerek

Sablon kiválasztása

Válassza ki az önnek tetsző dizájnt/sablont a Megjelenés és tartalom → Sablonok kinézeténél. Az Előnézetben megtekintheti a sablonra épített minta áruházainkat - nézzen át minél többfélét, hogy a leginkább céljainak megfelelőt tudja kiválasztani.

A sablon beállításához jelöljön be egy szín alatti karikát, majd kattintson a jobb oldali, fenti Mentés gombra. A beállítás folyamatát a következő videón tekintheti meg.

Logó beállítása

Kattintson a Megjelenés és tartalom → Szerkesztő részbe, majd görgessen lejjebb a Fejléc testreszabásához. Válassza a FELTÖLTÉST, ahol hozzáadhatja a kívánt képet (06. ábra).

06. ábra
06. ábra

Üdvözlő üzenet

Weboldal kezdőlapján az üdvözlő üzenetet szabja személyre a Megjelenés és tartalom → Weboldal kezdőlap menüpontban (07. ábra).

07. ábra
07. ábra

Bannerek beállítása

A Megjelenés és tartalom → Bannereknél a meglévő bannerek helyett töltsön fel sajátokat. Tekintse át a demo bannerek tulajdonságait, kísérletezzen az elhelyezkedésük megváltoztatásával, de amikor sajátot tölt fel, ne ezeket szerkessze, hanem adjon hozzá újakat a Hozzád gomb segítségével. Amelyik bannerre nincs szüksége, vegye le azok láthatóságát (08. ábra). 

A vetítéses hirdetés fülön tudja beállítani a főoldali nagy bannert (Waltz sablonban ez eltérő lehet). Az átirányításokat is (Cél URL) állítsa be, mert egyrészt a sikeres mentéshez szükség lesz rá, másrészt így ha a képre kattint a vásárló, akkor arra az aloldalra kerül átirányításra, amit szeretne nekik megmutatni.

08. ábra
08. ábra

A következő videón mutatjuk a körhinta (vetítéses hirdetés) beállítását.

A következő videón pedig megnézheti egy kiegészítő banner elkészítését.

Kezdőlapon megjelenített termékek

Helyezzen ki a kezdőoldalra termékeket a Termékek → Kezdőoldalon megjelenített termékek alatt, az akciós vagy újdonságok termékeknél a HOZZÁAD gomb segítségével (09. ábra). A Beállítások fülön, az Akciós termékek vagy Újdonságok kiírásra kattintva tudja a nevet módosítani, például Top termékekre (10. ábra).

09. ábra
09. ábra
10. ábra
10. ábra

Kategóriák és termékek feltöltése

Hozza létre a kategóriákat a Termékek → Termékkategóriák alatt a főkategória vagy alkategória hozzáadásával. A kategóriák mozgatása egérrel fel-le lehetséges, amíg egy szürke csíkot nem lát, akkor engedje fel a nyomva tartást, vagy egymás alatti szintre tudja helyezni az elemeket egymásra húzva (11. ábra és videó).

11. ábra
11. ábra

A kategóriáknál törölje a szükségteleneket, vagy amelyek a teszt verzióban már ott szerepeltek, a piros x gombra kattintva (12. ábra és videó).

12. ábra
12. ábra

Márkák

Hozzon létre saját márkákat a Termékek → Márkák alatt, vagy rejtse el azokat a Beállítások fül alatt, amennyiben nincs szüksége rájuk (13. ábra).

13. ábra
13. ábra

Termékek feltöltése

Töltse fel a termékeket a Termékek → Termékek → Termék hozzáadásával. Terméknév → Kategória kiválasztása, majd hozzáadás.

Adja meg a termékek leírásait a Termékek → Termékek → adott termék → Általános adatoknál a Rövid leírásban és Részletes leírásban. Írjon le minél több olyan információt a termékről, ami a vásárlóknak hasznos lehet (14. ábra).

14. ábra
14. ábra

Állítsa be az árat és az áfát a Termékek → Termékek → adott termék → Árlistánál (15. ábra). Az ár beállítása nélkül a termék nem fog láthatóként megjelenni.

Ha több színben vagy méretben érhető el a termék, adjon hozzá változatokat a rendszerhez (a kék VÁLTOZAT HOZZÁADÁSA gomb segítségével).

15. ábra
15. ábra

Ha a termék egyedi paraméter értékekkel rendelkezik, válassza ki ezeket, például a méreteket és a színt. Adja meg a változatnak is az árat, majd kattintson a mentés gombra. Annyi változatot hozzon létre, ahányféle verziója van adott termékből (16. ábra).

16. ábra
16. ábra

Ha a rendszerben nem találja az önnek megfelelőt, akkor további színeket és méreteket a Beállítások → Termékek → Változatok sablonjai alatt tud létrehozni, a HOZZÁAD gomb segítségével (17. ábra).

17. ábra
17. ábra

Töltsön fel képeket a termékekhez a Termékek → Termékek → adott termék → Általános adatoknál. Görgessen lejjebb, majd a Képgaléria feltöltés alatt kattintson a FELTÖLTÉS gombra (18. ábra).

18. ábra
18. ábra

Állítsa be, hogy hány termékkel rendelkezik, mennyi van raktárkészleten a Termékek → Készletek → Raktár felületen. Válassza a Raktáron és Elfogyott elérhetőségeket, majd mentés. Utána készletek fülön írja be a darabszámot és újból mentés (19. ábra, 20. ábra).

A raktárkezelő a Business csomagtól érhető el, vagy külön megrendelhető! Anélkül csak az Elérhetőséget tudja beállítani, és azt manuálisan változtatni.

19. ábra
19. ábra
20. ábra
20. ábra

Fizetési és szállítási módok megadása

Szállítási módok

A Beállítás → Fizetés és szállítás → Szállítási módok részben beállíthatja, hogy a megrendelt áru hogyan és milyen díj ellenében kerül kiszállításra a vásárlónak. Érdemes felmérnie vásárlói igényeit, illetve árajánlatot kérni a lehetséges szállítóktól.

Csak azoknak a szállítóknak a láthatóságát hagyja zölden, amelyeket használni kíván. Hozzáadás gombbal adhat meg más lehetőségeket. A szállítókkal fel kell vennie a kapcsolatot, árajánlatot kell kérni tőlük (21. ábra).
Bizonyos szállítók integrálva vannak az admin felületre, az aktuális szállítók listáját ide kattintva érheti el. Több esetben (például GLS, Foxpost) az éles verzió megrendelése után rendelhető meg a összeköttetést biztosító alkalmazás, ami után az adott szállító saját sora jelenik meg a szállítási módok között. Éppen ezért érdemes tesztelnie a szállítási módok lehetőségeit, viszont több esetben az élesítés után szükség lesz ezeket az újonnan létrejött szállítási módoknál is beállítani.

21. ábra
21. ábra

Állítsa be a szállítási díjakat az adott módra kattintva (mert azok a rendelés összegétől és a súlytól függnek). Példa alul, ha 20 000 Ft felett 0 Ft-ért szeretne szállítani, az alatt pedig 1790 Ft-ért. A személyes átvétel esetén ha minden 0 Ft, azt is adja meg (22. ábra)!

22. ábra
22. ábra

Fizetési módok

A Beállítások → Fizetés és szállítási módoknál válassza ki, hogy melyeket engedélyezi a láthatóság zölden hagyásával vagy leszedésével. A Hozzáadás gomb segítségével további lehetőségeket is megadhat (23. ábra).

23. ábra
23. ábra

Banki átutaláshoz a bankszámla számot beírhatja a Beállítások → Fizetési módok → Banki átutalás alatt, hogy a rendelés során erről is kapjanak az ügyfelek instrukciót (24. ábra).

24. ábra
24. ábra

Majd Beállítások → E-mailek → Automatikus küldés → Sablontöredékekben helyezze el azt az információt az átutaláshoz, hogy amennyiben az átutalást választották, legyenek szívesek a tranzakciót elindítani (25. ábra).

25. ábra
25. ábra

Ezt követően állítsa be a bankszámlájának a számát a Beállítások → Alapbeállítások → Pénznemek → Forintra kattintás után (26. ábra).

26. ábra
26. ábra

Vásárlókhoz kiérkező e-mailek testreszabása

Ahhoz, hogy a mindennapok során minél egyszerűbben és gördülékenyebben tudja kezelni a megrendeléseket, és a vásárlói is mindig tudják, mi történik épp a megrendelésükkel, érdemes a rendelési állapotokat és hozzájuk kapcsolva automata e-mailek küldését beállítani. Ez megkönnyíti a rendelések áttekintését is.

Gondolja át, hogy mikor és mire szeretne figyelni a rendelés feldolgozása során, illetve, hogy milyen szakaszban milyen üzenetet szeretne a vásárlójának küldeni.

Hozza létre például a Feladva állapotot a rendelésekhez, hogy a szállítás alatt lévő csomagokat külön tudja áttekinteni, majd értesíthesse a feladásról a vásárlót. Ezt a Beállítások → Rendelések → Rendelési állapotok alatt teheti meg a Hozzáad gomb segítségével (27. ábra).

27. ábra
27. ábra

A rendelési állapotok beállítását a következő videón tekintheti meg.

Az e-mail sablonok által nyújtott lehetőségeket pedig itt nézheti át.

A példát folytatva állítsa be, hogy ha a csomag feladásra került, az ügyfél értesüljön róla, amikor a rendelést erre a státuszra módosítja. Kattintson a Beállítások → E-mailek → Automatikus küldés → Rendelési állapotokhoz. Kattintson a Feladásra (28. ábra), majd állítsa be az e-mail szövegét, amiből a vásárlói tudják majd, hogy a csomag feladásra került (29. ábra).

Ahhoz, hogy az e-mail küldésre kerüljön a vásárlónak, a rendeléseket váltsa a Feladva állapotra.

Módosítsa az ügyfeleinek küldött tranzakciós e-mailjeit a magyar jogszabályoknak megfelelően: például a rendelést visszaigazoló e-mailnek mellékletként vagy linkként tartalmaznia kellene az Általános Szerződési Feltételeket és az Adatvédelmi szabályzatot. A tranzakciós e-mailekhez letölthető sablonokat megtalálja a shoptet.hu/letoltes/ oldalon.

28. ábra
28. ábra
29. ábra
29. ábra

Adatvédelem és ÁSZF

Töltse fel az Adatvédelmet és ÁSZF-et az adataival (30. ábra). Mint említettük, szükséges lehet a rendelést visszaigazoló e-mailben is megjeleníteni az Általános Szerződési Feltételeket és az Adatvédelmi szabályzatot, a Beállítások → E-mailek → Automatikus küldés → Ügyfél értesítése a rendelésről alatt. Azonban ne feledkezzen el a sütikről se, amelyeket a Megjelenés és tartalom → Sütik alatt talál.

Az összes többi cikkben is nézze meg az adatait. Ha szükséges, akkor egyeztessen adatvédelmi szakértővel, ügyvéddel (marketing tevékenységek előtt ajánlott lehet, különösen profilalkotás esetén), vagy használhatja a Fogyasztó Barátot, ide kattintva.

30. ábra
30. ábra

Menü és felhasználói felület ellenőrzése

  1. Végül ellenőrizze, hogy a menün mely pontok jelennek meg. Ezt módosítani tudja a Megjelenés és tartalom → Menü alatt. A fenti HOZZÁAD gomb segítségével adhat meg újakat. A piros x gombbal törölhet (31. ábra).
31. ábra
31. ábra

Nézze meg, hogy hogyan néz ki az elkészült webshopja és kattintgassa, tesztelje a felhasználói felületet, hogy talál-e hibát, hiányosságot a kiírásokban és beállításokban. Ehhez kattintson az áruház ikonra (32. ábra).

Ez egy nagyon fontos lépés, hogy mielőtt a felhasználók látják és vásárolni tudnak a webáruházában, lássa, hogy minden úgy van-e beállítva, hogy jól jelenjen meg és megfelelően működjön! A szállítást és fizetést kiemelten ajánlott tesztelni (illetve az adatvédelmi pontokat és a következő szakaszban található számlázást).

32. ábra
32. ábra

Rendelések kiszámlázása

Csak éles verzióban (de ott szükséges, hogy a NAV-os adatszolgáltatás működjön), amennyiben a webáruházban a beépített, saját számlázónkat tervezi használni.

Kapcsolja össze a webáruházat a NAV-val az Összekapcsolás → Online Számla beállításánál. Adja meg az összes adatot, amit kér a rendszer, majd menjen az Online Számla regisztrálásra (33. ábra).

33. ábra
33. ábra
  1. Állítsa ki a rendelés után a számlát. Ezt akár tesztelheti is, ha a webáruház még nincs összekötve az Online Számlával. Ahol létrehozhatja a számlát, az a Rendelések → Rendelések → adott megrendelés → Dokumentumok → Számla létrehozása. Ezt követően a számla megjelenik a Rendelések → Számlák alatt (34. ábra).

Mindig legyen körültekintő, hogy a számlát a vállalkozási formája, adózási módja és megfelelő áfa szerint állítsa ki – a jogszabályoknak megfelelően.

A számlák kiállítását automatizálni a rendelési állapotok megváltoztatásával tudja (Beállítások → Rendelések → Rendelési állapotok → adottra kattintás → Dokumentumok létrehozása).

34. ábra
34. ábra

Jóváíró számla létrehozása - Rendszerünkben a jóváíró számla működik sztornóként, a törölt számlák jóváírásra kerülnek a NAV Online felületén is.

Amikor a rendelés teljesített állapotra vált, elküldjük a számlát a NAV felé és a dokumentum zárolásra kerül. Módosításokat úgy tudunk végezni, ha feloldjuk a zárolást és azzal jóváíró számlát generál a rendszer. A jóváíró számla továbbításra kerül a NAV felé és egy új számla is keletkezik, ha végeztünk a szerkesztéssel, zároljuk a számlát (35. ábra).

35. ábra
35. ábra

Néhány dolog, amire a számla kiállítása során érdemes figyelnie, 2022. márciusi adatok alapján:

  • Egyéni vállalkozó az „egyéni vállalkozó” megjelölést (vagy annak rövidítését) és nyilvántartási számát neve (aláírása) mellett minden esetben köteles feltüntetni.
  • KATA esetén a számláknak minden esetben tartalmaznia kell, hogy „KISADÓZÓ”.
  • Különös szabályok szerinti adózás esetén jelölni kell, hogy „pénzforgalmi elszámolás”, KIZÁRÓLAG ÁFÁS VÁLLALKOZÓK ESETÉBEN.
  • „Önszámlázás”, ez a felirat akkor szükséges, ha a számlát a terméket beszerző állítja ki.
  • Fordított adózásnál a számlán mindig fel kell tüntetni a vevő adószámát, és azt, hogy „fordított adózás”.
  • Nem adóalany magánszemély esetén a számlán a név és a cím feltüntetése kötelező, azonban az adatszolgáltatásban ezek az adatok nem szerepelhetnek.
  • Kereskedő köteles 8 napon belül kiállítani a számlát, és a vevő azt a csomag átvételével/átvételéig meg kell, hogy kapja. Ha csak személyes átvétel van biztosítva a vevőnek, akkor nem működhet a webshop, mert csomagküldési lehetőséget is fel kell tudni ajánlani a vásárláskor.
  • Interneten keresztül ha a vásárló rendel, boltban is átveheti a terméket, fizethet is készpénzben, de az ügyfél a helyszínen a polcról nem választhat, ahhoz pénztárgép is szükséges.

A táblázat elemei példák, támpontok, minden esetben a könyvelőjével egyeztesse, hogy önre milyen szabályok vonatkoznak, a számláit aszerint állítsa ki a Shoptet számlázóban!

Biztonsági mentések

A számlák letöltése és kiküldése a könyvelőjének/adószakértőjének a Rendelések → Számlák → Összes kijelölése → Funkciók → PDF nyomtatása alatt lehetséges. A dokumentumokat saját maga számára is őrizze meg (36. ábra)!

36. ábra
36. ábra

A számlákon túl, minden módosítás előtt készítsen biztonsági mentést a termékekről a Termékek → Termékek exportálása alatt (37. ábra).

37. ábra
37. ábra

Bizonyos időközönként a rendelésekről is a Rendelések → Rendelések → Összes kijelölése → PDF nyomtatása vagy exportálás segítségével (38. ábra).

38. ábra
38. ábra

Éles csomagra váltás, domainre helyezés

  • Gratulálok, webáruházában minden készen áll arra, hogy éles verzióra kerüljön, és használatba vegye!
  • Már csak ki kell választania valamelyik csomagunkat és domaint kell regisztrálnia, majd arra áthelyezni a webáruházat.

Bővebb információk:

Éles csomagra előfizetés,

Domain regisztráció,

DNS beállítások.

Összefoglaló táblázat a DNS-beállításokra Shoptet esetén

Ha a beállításokkal elakadna a regisztrátor felületén, vagy külső névszervereket, levelezőt, stb. használ, kérjük, hogy a szolgáltatójától kérjen további információkat.

HostRecordValueNote
example.comA185.184.254.10 
example.comA185.184.254.11 
www.example.comCNAMEwww.myshoptet.com 
example.comMXmx1.myshoptet.compriority: 10
example.comMXmx2.myshoptet.compriority: 20
example.comTXTv=spf1 include:_spf.myshoptet.com ?all 
example.comNSns1.shoptet.com 
example.comNSns2.shoptet.com 
shoptet._domainkeyCNAMEdkim.shoptet.com 

Kérjük, ha bármilyen beállításban elakadna, keresse az ügyfélszolgálatunkat!

Ne feledje: Ahhoz, hogy az értékesítés beinduljon – azaz elérje az ügyfeleit az online térben – marketing tevékenységet kell végeznie, amelyhez leírást itt talál.

Köszönjük az együttműködést, sikeres értékesítést kívánunk!

További információk: Egyéb beállítási leírások.