Ebben a cikkben ismertetjük a SEO-val (keresőoptimalizálással) kapcsolatos alapműveleteket, amelyekre webáruházában szüksége lesz. Az első öt fejezet bevezetés a SEO-ba és annak beállításába a webáruházban a termékek és egyéb elemek szintjén. A cikk további folytatásában általánosan érvényes tippeket és javaslatokat talál a SEO-ra.
Webáruháza keresőoptimalizálásána javításában szintén segítségére lehetnek a Haladó SEO és a Fogalomtár nevű alkalmazásaink.
A jobb SEO szempontjából fontos az URL címek struktúrája is. Ahhoz, hogy ne veszítse el pozícióját a böngészőkben, nagy hasznát veheti az URL címek átirányításának és a domain átirányításnak is.
Tartalom:
- Mi az a SEO?
- Hogyan segíthetek a SEO-n, mit és hol állítsak be?
- Alap SEO
- Használható jelölések listája
- Milyen elemeket fontos beállítani és mire használhatók?
- Gyakori frissítések
- Színvonalas tartalom az oldalakon
- Szép URL cím
- Link building (viszontlinkek kiépítése)
- Meta description (oldal leírás)
- Mik azok a SEO mat-ok és miért vigyázzunk velük?
- Google útmutató: Keresőoptimalizálási (SEO) útmutató kezdőknek
Mi az a SEO?
A Search Engine Optimization, vagyis a keresőoptimalizálás a weboldalak olyan módon történő kialakítása, hogy tartalmával és megjelenésével alkalmas legyen az internetes keresők által használt automatizált feldolgozásra.
Minden honlaptulajdonos célja, hogy vevői célcsoportja könnyedén rátaláljon az oldalra. Például, hogy a Google a keresés után az első helyeken tüntesse fel az oldalt.
A keresők az ön oldalára ún. keresőrobotokat küldenek. A robotok alatt programok értendők, amelyek adatokat gyűjtenek az oldalakon és ezeket feldolgozzák. A weboldalt a keresőkből való kizárással büntethetik, ha például tartalomismétlődést, rejtett szöveget észlelnek, vagy ha az oldal próbálná megtéveszteni a robotokat.
Hogyan segíthetek a SEO-n, mit és hol állítsak be?
Ha nem tudja biztosan, hogy mi az az oldalcím és az oldal leírása, akkor javasoljuk, hogy olvassa át a következő Milyen elemeket fontos beállítani és mire használhatók? cikket. Ha ezeket a szakszavakat már ismeri, áttérhetünk a beállításokra.
A termék szintjén kitöltheti az oldal leírását a Haladó fülön. A cím a kódba a termék megnevezése szerint generálódik (01. ábra).

01. ábra
A kategóriák, cikkek és gyártók oldalán, valamint a főoldalon ez a beállítás az Haladó fül alatt található (02. ábra).

02. ábra
Alap SEO
Az adminisztrációban a Marketing menüpont alatt található az Alap SEO → Meta címkék nevű fül. Miről is van szó?
Ha önnek nem elég az oldal címének és leírásának generálása, akkor itt készíthetők olyan sablonok, amelyek ezekhez az előre beállított címkékhez generálódnak majd (03. ábra).
Főoldal
Főoldal csak egy van, tehát itt közvetlenül kitöltheti az Oldalcímet (tag „title“) és a Leírást. A beállítás a Megjelenés és Tartalom → Weboldal kezdőlap menüpontban a Haladó szekcióban ugyanaz.
De a weben több száz terméke is lehet. Mi van akkor, ha minden termék címében szeretné megjeleníteni az oldal nevét?
Sablonok
Előre definiálhatók olyan sablonok, amelyek majd átírják a konkrét beállítást. Például megadhatja a #WEBSITE_NAME# - #TITLE# címkét. Így generálható a Weboldal neve - Cím.
Ha ezt a szekciót üresen hagyja, úgy generálódik majd, ahogyan a Főoldalon, a Cikkeknél és a kategóriáknál, Termékeknél, Gyártóknál és a Rovatoknál be van állítva, kiegészítés nélkül.

03. ábra
Használható tagek listája
Az Alap SEO oldalon való beállításhoz a következő hash-címkék használhatóak:
- #WEBSITE_NAME#: Az áruház beállításaiban megadott neve.
- #TITLE#: Az oldal címe.
- #LINK_TEXT#: A link szövege.
- #DESCRIPTION#: Az oldal leírása.
- #PRODUCT_NAME#: A termék neve.
- #SHORT_DESCRIPTION#: A termék rövid leírása.
- #MANUFACTURER#: Gyártó.
- #MANUFACTURER_FILTER#: Ha a kategóriáknál be van állítva a márkák szűrése és kiválaszt egy márkát, akkor az így kiválasztott márka kerül itt megjelenésre.
- #DESCRIPTION#: Kategória leírása. (csak termékkategóriák számára).
- #CATEGORY_TEXT#: A termék fő kategóriája. (csak termékek számára).
- #PRODUCTS_COUNT#: Az adott kategóriában lévő termékek száma.
Ha egy szekcióban olyan jelölést használ, amely nem tud mit felülírni (például #PRODUCT_NAME# a márkánál), akkor nem jelenik meg semmilyen szöveg.
Alapértelmezett beállítások
Összegyűjtöttük Önnek a projekt létrehozásánál beállítot címkéket, ha valaha vissza szeretné állítani azokat:
- Főoldal:
- Cím ("title" meta-tag): hagyja üresen.
- Leírás ("description" meta-tag):#TITLE#. #DESCRIPTION#.
- Cikkek:
- Cím ("title" meta-tag):#TITLE# - #WEBSITE_NAME#.
- Leírás ("description" meta-tag):#TITLE#, #WEBSITE_NAME#.
- Termékkategóriák:
- Cím ("title" meta-tag):#TITLE# - #WEBSITE_NAME#.
- Leírás ("description" meta-tag):#TITLE#, #WEBSITE_NAME#.
- Termékek:
- Cím ("title" meta-tag):#PRODUCT_NAME# - #WEBSITE_NAME#.
- Leírás ("description" meta-tag):#PRODUCT_NAME#. #SHORT_DESCRIPTION#.
- Gyártók:
- Cím ("title" meta-tag):#MANUFACTURER# - #WEBSITE_NAME#.
- Leírás ("description" meta-tag):#MANUFACTURER#.
- Rubrikák:
- Cím ("title" meta-tag):#TITLE# - #WEBSITE_NAME#.
- Leírás ("description" meta-tag):#DESCRIPTION#.
Milyen elemeket fontos beállítani és mire használhatók?
Cím (title)
A cím a SEO legfontosabb eleme. Minden aloldalnál meg kell adni, nem csak a főoldalon. Igyekezzen a cím kialakításakor betartani három egyszerű szabályt:
- röviden
- érthetően
- frappánsan
A főoldal címe és mit tartalmazzon?
A cég neve vagy az árusított márkák. Ha az ön által forgalmazott márka nem eléggé közismert, akkor tegye a cím végére. De beírhatja ide az alaptermékek neveit, esetleg a weboldala mottóját. Az egymáshoz nem kapcsolódó szavakat érdemes függőleges vonallal elválasztani egymástól „|
“.
Hogyan nézhet ki a főoldal címe:
- |STUDENT AGENCY| Repülőjegyek és menetjegyek
- Avon – Webáruház Avon Kozmetika
- Alza.hu: Szuper webáruház és ajánlatok
- Járművek értékesítése és szervizelése
Cím a terméknél, kategóriánál vagy cikknél
A mi SEO beállításunkban ezt az opciót is is Title névvel jelöljük. A cikknél és a kategóriánál az Oldal címe (tag „title“) mezőről, a terméknél a Felirat (tag „title“) mezőről van szó. Optimálisan 3 - 4 szóból álljon (a cím hossza legyen 60-70 karakter), amelyek találóan leírják a tartalmat.
Példák a kategóriáknál megjelenő címekre:
- Divatkiegészítők
- Balettcipők
- Szivattyúk
- Magyar DVD
Példák a termékeknél megjelenő címekre:
- Amazon Kindle 4
- Egyszer volt egy élet - 6 DVD-s kollekció
- Hugo Boss No. 6 - férfi EDT 30 ml
Gyakori frissítések
Töltsön fel újdonságokat, frissítsen, adja a robotok tudomására, hogy a weboldala él.
Színvonalas tartalom az oldalakon
A színvonalas tartalom magától értetődő, ha szeretné megállni a helyét a versenytársai között. Javasoljuk, hogy főképp a termékek címeinek szenteljen fokozott figyelmet. Ne másolja le azt a szöveget, amit a gyártó közre tesz, találjon ki saját leírásokat.
Szép URL cím
Azon kívül, hogy a felhasználók szeretik a szép és egyszerű URL címeket, melyeket némelyikük meg is tud jegyezni, ezeket a címeket rendezett formában tartani előnyös a keresőrobotok miatt is.
Nem javasoljuk, hogy az URL címbe felhasználja az oldal összes kulcsszavát. Ideális, ha 2-3, jellel elválasztott szót használunk. Megengedett az aláhúzásjel is „_
“, de a Google-nak gondot okoz az indexelése, ami a böngészőknél korlátozásokat okozhat.
A szavak egymástól való elválasztására a rövid kötőjelet „-
“ javasoljuk használni. És ez nemcsak az URL címekre, de a képek neveire is vonatkozik.
Helyes URL címek példái:
www.webaruhaz-domain.hu/divatkiegeszitok
www.webaruhaz-domain.hu/kedvezmenyek
www.webaruhaz-domain.hu/prada-koromcipok
Link building (viszontlinkek kiépítése)
A viszontlinkek száma és minősége nagyon fontos a SEO szempontjából. Hogyan szerezhet viszontlinkeket? Először is javasoljuk a regisztrálást a linkkatalógusokba (témába vágó Startlap, stb.) és ezután cseréljen linket más weboldalakkal. Önnek ott lesz a weboldalán a hivatkozás az ő oldalukra, az ő honlapjukon pedig megjelenik az ön felé irányító link.
Ha nyomtatókat árul, a linkcsere akkor működik a legjobban, ha például számítógépes webshopossal kerül rá sor. Egy gyermekjátékokat áruló webáruház felületén megjelenő, nyomtatókra irányító link nem lesz annyira érdekes.
A viszontlinkek kiépítésének legjobb módja, ha színvonalas cikkeket jelentet meg. Az emberek hivatkozni fognak önre, megosztják a cikkeit a közösségi hálózatokon. Esetleg a cikk meg is jelenhet valamelyik online folyóiratban.
PageRank
A viszontlinkek fontossága és mennyisége alapján kerül kiszámításra az ún. Google PageRank vagy a *Seznam által bevezetett S-Rank. Az S-Rank a Seznam.cz böngészőben érvényesül, a Google PageRank bizonyos mértékben a keresés eredményeinek sorrendbe állításakor van figyelembe véve. Igyekezzen tehát, hogy az ön PageRank-je (S-Rank-je) minél magasabb legyen. Csupán tájékoztató jellegű összehasonlításról van szó, ezért nem kell kétségbe esni, ha a PageRank-et nem képes megfelelően emelni.
* Érdekelheti, ha a cseh piacra is forgalmaz.
Meta description (leírás)
Ezt a címkét a Google megjelenítheti, ha tartalmazza a vevő által keresett szót. Viszont az oldal relevánsabb részét is megjelenítheti, ahol a keresett szó előfordul. A vásárló aztán a kontextus alapján dönthet, hogy az oldat meglátogatja-e. Az optimális terjedelem 155 karakter. Ezért nem javasoljuk, hogy a meta description részbe bemásolja az oldal teljes szövegrészét.
Hozzunk fel egy példát a kezdőoldal meta description-jére?
- Az egyik legnagyobb számítógépes és elektronikai áruház Magyarországon. A legtöbb termék raktáron és azonnal elérhető. Online törlesztések.
- Információk és hírek, keresés és linkkatalógus, e-mail, webtárhely és chat.
- Magazin és vitafórum a suliról és a puskákról, zenéről, szövegekről és filmekről.
Meta description példa a terméknél:
- Szerző: Jo Nesbo, Kategória: Könyvek, Ár: 4900 Ft, Terjedelem: 678 oldal
- Amazon Kindle 4 - ebook reader, 6" display elektronikus tintával, 4 GB tárhely, WiFi, 3G, reklámot tartalmaz
Mik azok a SEO matok és miért vigyázzunk velük?
A SEO mat (vagyis SEO validátor, SEO analizátor vagy SEO szerviz) olyan szolgáltatásnak adja ki magát, amely leellenőrzi, hogy 100 %-os optimalizálással működik-e a weboldala. Ne feledje, hogy általában ezt a szolgáltatást olyan cégek nyújtják, amelyek igyekeznek elbizonytalanítani önt és ezt követően felkínálják a szolgáltatásaikat. Az ügyfél elhiszi, hogy egyedül nem volt képes megfelelően optimalizálni az oldalait, és ezt nem komolyabb összegért felkér rá egy céget.
Google útmutató: Keresőoptimalizálási (SEO) útmutató kezdőknek
Ha szeretne többet megtudni a SEO-ról közvetlenül a Google-tól, olvassa el a Keresőoptimalizálási (SEO) útmutató kezdőknek dokumentumot.