Változások tesztelése a webáruházban

Előfordulhat olyan helyzet, amikor tesztelnie kell néhány tervezett változtatást, de nem szeretné azokat egy futó webáruházon tesztelni.

Ezekben az esetekben létrehozhat egy új teszt shopot a weboldalunkon, amit a meglévőhöz hasonlóan állíthat be, és ott tesztelheti a változtatásokat.

Hogyan töltsön fel adatokat egy meglévő webáruházból a tesztverzióba?

Ez a tesztelés céljától függ. A teszt webáruház több demo kategóriát, terméket, cikket és előre beállított szállítási és fizetési módot tartalmaz, ezért nem biztos, hogy a saját termékei kell feltölteni a teszt shopba.

Manuális adatátvitel

Ha tesztelnie kell a kategóriáit és termékeit, javasoljuk, hogy használja a Teljes exportot a meglévő webáruházból. Ez a Termékek → Termékek exportálása menüpont alatt található. Mentse el az exportált fájlt, és töltse fel a webáruház tesztverziójába a Termékek → Termékek importálása menüpontban. Az exportálás az ügyfélfiókok átvitelére is használható, de javasoljuk, hogy hozzon létre saját teszt ügyfeleket, hogy a valódi ügyfelek ne kapjanak például rendelést visszaigazoló e-maileket. A többi tartalmat (szállítás, megrendelések, rendelési állapotok, e-mail sablonok stb.) kézzel kell másolni vagy létrehozni. 

Egy sablonváltás tesztelése esetén valószínűleg elegendőek azok a kategóriák és termékek, amelyekkel a webáruházat létrehozták.

A webáruház klónozása

A második lehetőség a meglévő webáruház klónjának létrehozása. A tesztverzióban létrehozhatja webáruháza pontos másolatát (pl. megrendelésekkel és vásárlókkal, beleértve az előzményeket, szállítási beállításokat, cikkeket stb.).

Klónt csak a webáruház tulajdonos felhasználójának az ügyfélszolgálatra benyújtott kérésére lehet létrehozni. A klónozott tesztverzió 30 napig elérhető, a klónozás ára 15000 Ft + ÁFA.

Ha nagyszámú (több ezer) megrendeléssel, ügyféllel vagy dokumentummal rendelkezik, kérjük, fontolja meg, hogy tesztelés céljából szüksége van-e rájuk a klónozott webáruházában. Ennek oka, hogy a klónozás jelentős kapacitásigényű művelet, amely nagy terhelést jelent a szervereink számára.

A klón semmilyen módon nem kapcsolódik a működő webáruházhoz, de mivel tartalmazza annak adatait, óvatosságra van szükség a klónon végzett munka során.

Egy jó példa erre a megrendelések kezelése. Ha az élő áruházban rendelési állapothoz kapcsolódó e-maileket állított be, akkor ezek a klónon is aktívak lesznek. Ha az automata e-mail aktív a klónon, a megrendelésekből származó e-mailek a klónozott webáruház e-mail címeire is eljuthatnak a valódi vásárlókhoz.

Javasoljuk továbbá, hogy jelszóval védje a klónt (lásd jelszóvédelem), hogy az ügyfelek ne tudják felkutatni a klónozott projektet.

Külső alkalmazások tesztelése

Próbaidőszak alatt kizárólag a Shopteten belül fejlesztett alkalmazások kipróbálására van lehetőség.

Külső alkalmazásokhoz elengedhetetlen az éles verzió megrendelése.

Az alkalmazások túlnyomó többsége azonban 7-10 napos próbaidőszakot kínál, tehát webáruház élesítése után is tesztelheti azokat. Bármilyen aktív alkalmazást ideiglenesen felfüggesztheti az admin felületről (Összekapcsolás -> Alkalmazáskezelő alatt), hogy minden valóban készen lehessen az indításakor.

Átvihetőek-e a módosítások az éles verzióba

Rendszerünk jelenleg nem rendelkezik olyan eszközökkel, amelyekkel a tesztelés után a webáruházak között átvihetnénk a módosításokat, így minden módosítást manuálisan kell elvégezni. A termékek és kategóriák esetében az export és import nyújthat segítséget.

Semmiképpen sem javasoljuk azt a megoldást, hogy a webáruház tesztváltozatát élesben is futtassa, és az eredeti, produkciós webáruházat megszüntesse. Ennek több oka is van:

  • Elveszíti a webáruház előzményeit vagy azok egy részét.
  • Ha a tesztverziót nulláról építi fel, elveszíti az összes adatot az ügyfél- és rendelési előzményekben, magukat a rendeléseket és egyéb adatokat. Ezek az adatok nem továbbíthatók a webáruházak között.
  • Ha igénybe veszi a klónozásunkat, akkor a klón létrehozása és az eredeti, üzemelő webáruház  között hiányozni fog néhány adat.
  • Az új webáruházát át kell majd helyeznie a domainre.
  • Az eredeti webáruháznak két hónapos felmondási ideje lesz, amely alatt a működésért fizetnie kell majd.
  • Az előfizetés (pl. egy évre szóló) átruházása technikailag nem lehetséges a webáruházak között.

Ha további információra vagy tanácsra van szüksége a tesztelési lehetőségekről, vegye felünk a kapcsolatot az Ügyfélszolgálat gomb segítségével (lsd. Helpdesk - kapcsolatfelvétel) vagy e-mailben az info@shoptet.hu címen.