Ebben a cikkben leírást és magyarázatot adunk arról, hogy a webáruházainkban hogyan működik a fulltext (teljes szöveges) keresés, azaz a felső keresőléc segítségével történő keresés.
A keresőmechanizmus a webáruháznak ezekben a részeiben (egységeiben) keres:
Tételezzük fel, hogy a weboldalon van egy termékünk a következő elemekkel:
Keresésnél a legnagyobb súlya a termékkódnak van, ezután következik a név és a leírás. Ha az ügyfél megadja a kulcsszót, vagy annak csak egy részét, látható lesz ezekben a mezőkben, majd az ilyen termék megjelenik fent a találatban.
Kereséskor több feltétel is kombinálható, és amennyiben legalább egy feltétel teljesül, a keresés eredménye megjelenik a találatban.
A feltételek a következők:
A mi keresőnk a teljes egyezésen kívül a megadott kifejezés egy része szerint is tud keresni.
A legmagasabb prioritása a termékkódnak vagy a változatok kódjának van, és azt akarjuk, hogy mindig az legyen elől.
Például a teljes termékkód abc123
, a keresett kifejezés c12
. A keresés tehát egyezést mutat és az adott termék magasan helyezkedik el az eredményben.
Megállapításra kerül, hogy a keresett kifejezés utolsó szava benne van-e a névben.
Amennyiben a kifejezés több olyan szóból áll, ahol a szavak szóközzel vannak elválasztva egymástól, úgy szintén az utolsó szóra való egyezés megy végbe a keresésben. A névben lévő többi szóra is történik keresés, de ez a keresés sokkal kisebb találatot ad. Ha a keresett kifejezés megadásakor vesszőt használ, akkor minden egyes szóra ugyanolyan súlyú egyezés jut.
Például ez úgy működik, hogy ha a termékünk neve Jamie Buckle Satchel
, akkor a keresett satchel
kifejezésre egyezést talál. Ha a kifejezés több szóból áll, például: buckle satchel
, akkor is talál egyezést. De ha a keresett kifejezés buk satchel
, úgy annak ellenére, hogy az utolsó szó helyes, nem fog egyezést találni.
Minden egyéb, ami az előbbi két feltétellel nem található meg, ez alá a feltétel alá tartozik. Így talán leggyakrabban ez a feltétel fog megfelelni. Minden elem összehasonlításra kerül.
A feltétel akkor felel meg, ha a mezők egyikével teljes az egyezés. A keresett kifejezésből a szótőt használja.
Például a keresett kifejezés dobozban
. A keresett szöveg doboz
lesz. Így, ha a webáruházban a termék doboz
formájában van megadva, fennáll az egyezés.
Az eredmények a kapott találatok szerint rendeződnek sorba, ami a keresési feltételek súlyának figyelembevételével történő megfelelések száma által adott.
A találat az előfordulások száma és a keresett szöveg hosszúsága alapján számítódik. A rövidebb szövegnek elsőbbsége van a hosszabbal szemben.
Például ha a szöveg Friss eper dobozban
és Eper és dinnye dobozban és kosárban
, úgy a doboz
szóra keresésnél az első rövidebb szöveg nagyobb súllyal esik latba. Ha hozzátesszük még az Eper dobozban és a gyerek elbújt a dobozban szöveget
, akkor a doboz
szóra keresés harmadik szövegként tér vissza (kétszer szerepel benne a doboz). Ha ez a harmadik szöveg sokkal hosszabb lenne, akkor már az első rövidebb szöveg lenne túlsúlyban.