Teljes szöveges keresés

Ebben a cikkben leírást és magyarázatot adunk arról, hogy a webáruházainkban hogyan működik a fulltext (teljes szöveges) keresés, azaz a felső keresőléc segítségével történő keresés.

A webáruház milyen részeiben keresünk?

A keresőmechanizmus a webáruháznak ezekben a részeiben (egységeiben) keres:

  • termék
  • kategóriák
  • márka
  • cikk
  • aloldal

Milyen elemek alapján történik a keresés?

Termék

  • kód
  • EAN kód
  • név
  • rövid leírás
  • hosszú leírás
  • márka
  • leíró paraméter
  • kategóriák (ez minden olyan kategória és alkategória jegyzéke, melyben a termék elhelyezésre került)
  • változatok (a termék/változatok kódja és a változat neve, amit változat paraméterei alkotnak)

Kategóriák

  • név (itt meg kell adni ahhoz az alkategóriához vezető teljes utat, melyben a termék elhelyezésre került, így például: Ruházat → Gyermek → Nadrág)
  • leírás

Oldal, cikk

  • az adott cikk szövege

Márka

  • név
  • leírás

Példa

Tételezzük fel, hogy a weboldalon van egy termékünk a következő elemekkel:

  • Név: Jamie Buckle Satchel
  • Rövid leírás: Jamie Buckle műhelyének kissé borítékra emlékeztető érdekes dizájnú retikülje minden olyan nőt elragadtatással tölt el, akik a praktikus dolgokat kedveli, de szereti felhívni magára a figyelmet.
  • Hosszú leírás: Mint azt említettük, ez a kicsit borítékra emlékeztető retikül a test visszafogott kivitelét főleg a zárszíjakon, viszonylag erőteljes bőr elemekkel kombinálja. Belső tere hihetetlenül áttekinthető és tágas, miközben a retikül aktatáskaként kézben hordható, de akár vállszíj is csatolható rá. Az elismert divattervezőnő érdekes dizájnja. Bőr test és műbőr elemek. Tágas belső.
  • Márka: Jamie
  • Kategóriák: Divatkiegészítők → Retikülök
  • Változatok: termékkód = abc123

Keresésnél a legnagyobb súlya a termékkódnak van, ezután következik a név és a leírás. Ha az ügyfél megadja a kulcsszót, vagy annak csak egy részét, látható lesz ezekben a mezőkben, majd az ilyen termék megjelenik fent a találatban.

Kereséskor több feltétel is kombinálható, és amennyiben legalább egy feltétel teljesül, a keresés eredménye megjelenik a találatban.

A feltételek a következők:

Egyezés a termék illetve változat kódjával.

A mi keresőnk a teljes egyezésen kívül a megadott kifejezés egy része szerint is tud keresni.

A legmagasabb prioritása a termékkódnak vagy a változatok kódjának van, és azt akarjuk, hogy mindig az legyen elől.

Például a teljes termékkód abc123, a keresett kifejezés c12. A keresés tehát egyezést mutat és az adott termék magasan helyezkedik el az eredményben.

Egyezés a termék nevére

Megállapításra kerül, hogy a keresett kifejezés utolsó szava benne van-e a névben.

Amennyiben a kifejezés több olyan szóból áll, ahol a szavak szóközzel vannak elválasztva egymástól, úgy szintén az utolsó szóra való egyezés megy végbe a keresésben. A névben lévő többi szóra is történik keresés, de ez a keresés sokkal kisebb találatot ad. Ha a keresett kifejezés megadásakor vesszőt használ, akkor minden egyes szóra ugyanolyan súlyú egyezés jut.

Például ez úgy működik, hogy ha a termékünk neve Jamie Buckle Satchel, akkor a keresett satchel kifejezésre egyezést talál. Ha a kifejezés több szóból áll, például: buckle satchel, akkor is talál egyezést. De ha a keresett kifejezés buk satchel, úgy annak ellenére, hogy az utolsó szó helyes, nem fog egyezést találni.

Mezőkombinációs egyezés

Minden egyéb, ami az előbbi két feltétellel nem található meg, ez alá a feltétel alá tartozik. Így talán leggyakrabban ez a feltétel fog megfelelni. Minden elem összehasonlításra kerül.

A feltétel akkor felel meg, ha a mezők egyikével teljes az egyezés. A keresett kifejezésből a szótőt használja.

Például a keresett kifejezés dobozban. A keresett szöveg doboz lesz. Így, ha a webáruházban a termék doboz formájában van megadva, fennáll az egyezés.

Eredmények sorba rendezése

Az eredmények a kapott találatok szerint rendeződnek sorba, ami a keresési feltételek súlyának figyelembevételével történő megfelelések száma által adott.

A találat az előfordulások száma és a keresett szöveg hosszúsága alapján számítódik. A rövidebb szövegnek elsőbbsége van a hosszabbal szemben.

Például ha a szöveg Friss eper dobozban és Eper és dinnye dobozban és kosárban, úgy a doboz szóra keresésnél az első rövidebb szöveg nagyobb súllyal esik latba. Ha hozzátesszük még az Eper dobozban és a gyerek elbújt a dobozban szöveget, akkor a doboz szóra keresés harmadik szövegként tér vissza (kétszer szerepel benne a doboz). Ha ez a harmadik szöveg sokkal hosszabb lenne, akkor már az első rövidebb szöveg lenne túlsúlyban.