A webáruház eladása (tulajdonosváltás)

Ha egy webáruház eladását vagy megvásárlását fontolgatja, akkor a webáruház kezelésében néhány dologra ügyelnie kell. Ebben a cikkben a legfontosabb lépéseket foglaltuk össze. 

Jogi szempontból az ön lépései eltérőek lehetnek attól függően, hogy a webáruházat egyéni vállalkozóként üzemelteti-e, vagy van-e a webáruház mögött egy cég, rendelkezik-e márkanévvel, raktárhelyiséggel stb. Javasoljuk, hogy magát az eladást vagy vásárlást mindig ügyvéddel és könyvelőkkel együttműködve bonyolítsa le, akik segítenek mindent az ön helyzetére vonatkozóan meghatározni.

A webáruház felhasználóinak változása

A webáruház átadásakor mindig a tulajdonosi felhasználói fiók és az egyéni felhasználói fiókok megváltoztatásának kell az első lépésnek lennie. 

A tulajdonosi felhasználó fiókot a Beállítások → Adminisztráció → Felhasználók menüpontban módosíthatja. A módosítási eljárást a Felhasználók cikkben találja részletesen. 

Számunkra, mint webáruház-üzemeltető számára a tulajdonos fiókja elengedhetetlen bizonyos kérések engedélyezéséhez, amikor az ügyfélszolgálatunkkal kommunikál (pl. szolgáltatások megszüntetése stb.). Ugyanakkor a tulajdonosi fiók azonosítja ügyfelünket, azaz azt a szerződő felet, akivel szemben kötelezettségeinket teljesítjük. Ezért mindig naprakésznek kell lennie, és a tényleges tulajdonoshoz kell rendelni. 

Csoportos beszedési megbízással történő fizetés

Ha szolgáltatásaink kifizetéséhez csoportos beszedési megbízást vesz igénybe, ne felejtse el az e-shop tulajdonosának megváltoztatásakor a megbízást kikapcsolni.

Ezt az admin->profil ikonban a Tarifák, kifizetések és számlák beállításaiban kapcsolhatja ki. A csoportos beszedési megbízás részben kattintson a Mégse gombra. A változás azokra a számlákra is vonatkozik, amelyek kifizetésre várnak. 

Ha az új tulajdonos csoportos beszedési megbízást kíván igénybe venni, akkor az e-shop átvétele után elegendő az első díjbekérőt bankkártyával kifizetni. Ez a lépés automatikusan aktiválja a csoportos beszedési megbízást. 

Rendelések és dokumentumok adatbázisa

A rendelések és a hozzájuk tartozó dokumentumok minden webáruház szerves részét képezik. Az eladónak az eladás előtt minden megrendelésről és az azt alátámasztó dokumentumokról (számlákról) számviteli célból biztonsági másolatot kell készítenie.

A rendelések biztonsági másolatát a Rendelések → Rendelések exportálása részben lehet elkészíteni. Használhatja a rendszer valamelyik exportálási módját, vagy meghatározhat saját exportálási módot. A részletes leírást a Rendelések exportálása című cikkben találja.

A dokumentumok letölthetők a Rendelések → Számlák / Előlegszámlák / Jóváírások / Szállítólevelek menüpontokban. A dokumentumok oldalanként letölthetők PDF formátumban, vagy exportálhatók CSV vagy XLSX formátumba. A lépésről lépésre történő útmutatásokat a Számlázás című cikkben találja. 

Ügyfelek adatbázisa

Ha szükséges, néhány kattintással könnyedén törölheti meglévő ügyféladatbázisát. Válassza az Ügyfelek →  Ügyfelek menüpontot. Válassza ki az ügyfélfiókokat a bal sarokban, az ügyféllista felett található jelölőnégyzet segítségével. Ha több oldalnyi ügyfele van, jelölje be az Alkalmazás az összes oldalra opciót is. A Funkció legördülő mezőben kattintson a Törlés gombra (01. ábra). 

01. ábra
01. ábra

Számlázási és kapcsolattartási adatok

A számlázási és elérhetőségi adatok a Beállítások → Alapbeállítások → Áruház beállítása menüpontban módosíthatók. Az egyes részekkel kapcsolatos további információkért tekintse át az Áruház beállítása című cikket.

A számlázási adatok megváltoztatása a webáruház ügyfeleinek kiállított dokumentumokat is megváltoztatja. Ezért javasoljuk, hogy a kiállított dokumentumokról készítsen biztonsági másolatot, mielőtt megváltoztatná azokat - lásd bővebben a Rendelések és dokumentumok adatbázisa című fejezetben. 

A számlázási adatok megváltozása után a webáruház működtetéséről szóló új számlákat az új tulajdonosnak állítjuk ki. Ha módosítani szeretné a szolgáltatásainkról szóló számlán szereplő számlázási adatokat, kérjük, lépjen kapcsolatba velünk az info@shoptet.hu e-mail címen. 

Bankszámlaszám módosítása

A bankszámlaszám megváltoztatása fontos lépés, amelyről nem szabad megfeledkezni. A számla a Beállítások → Alapbeállítások → Pénznemek menüpontban módosítható. További információért tekintse át a Pénznemek cikk vonatkozó részét.

Adózási beállítások

A webáruház átvétele után ellenőrizze a beállításokat a Beállítások → Alapbeállítások → Adók menüpontban, azaz, hogy helyesen van-e beállítva minden adózási vonatkozású beállítás (alanyi adómentesség stb.).

Ha helytelen áfa-beállításokkal fogadja a megrendeléseket, az utólagos módosítás nem fog megjelenni a már beérkezett megrendeléseken. A megrendelés és a belőle létrehozott dokumentumok mindig megtartják a megrendelés létrehozásának időpontjában érvényes áfa-beállításokat, így az egyetlen megoldás a megrendelések újbóli létrehozása lenne. 

Általános szerződési feltételek és egyéb cikkek

Az egyes cikkeket a Megjelenés és tartalom → Cikkek menüpontban szerkesztheti. Célszerű, ha a felhasználási feltételeket és adatvédelmi irányelveket tartalmazó cikkeket a sajátjaival helyettesíti. Használhatja például a mintafeltételeinket. Ezeket azonban az ügyvédjével együtt az ön vállalkozásának és az aktuális körülményeknek megfelelően kell átalakítania. A Cikkek és rovatok súgóban megtudhatja, hogyan dolgozzon a cikkekkel és adjon hozzá további tartalmakat. 

Érdemes ellenőrizni a fennmaradó cikkeket (pl. a szállításról, a kapcsolattartókkal, a panaszokkal kapcsolatos információkkal stb. kapcsolatban), hogy megbizonyosodjon arról, hogy azok naprakész információkat tartalmaznak. 

Tájékoztató e-mail sablonok

Az egyes e-mail sablonok a Beállítások → E-mailek → Automatikus küldés / Tájékoztató e-mailek menüpontban találhatók. Különösen azt ajánljuk, hogy ellenőrizze, hogy az előző tulajdonos elérhetőségei vagy a számlaszáma nincs-e rögzítve egyes sablonokban.

Ha ezeket az adatokat a tagek segítségével adja meg, akkor az Áruház beállítása aktuális adatai és az egyes pénznemekhez megadott bankszámlaszámok automatikusan beíródnak a az e-mailekbe.

Az automatikus üzenetek működéséről további információkat az E-mail sablonok és az Automatikus küldésű tranzakciós e-mailek című súgóoldalakon talál.

Mit ellenőrizzünk ezután?

A webáruház eladása mellett a domain eladását és átruházását is szerződésben kell szabályozni. Ez technikailag közvetlenül az adott domain regisztrátor adminisztrációjában történik. A domainnel kapcsolatos általános tanácsokért tekintse át a Domain átruházás (eladás) című cikket. 

A különböző szolgáltatásokhoz való kapcsolódás a webáruházak szerves részét képezi. Ezek lehetnek analitikai eszközök (Google Analytics, Search Console), marketingeszközök (Google Ads, Árukereső, Google Shopping), közösségi oldalak (X, Facebook) és esetleg egyéb támogató eszközök (Smartsupp, levelezési szolgáltatások). A webáruház eladása előtt érdemes elkészíteni egy listát az összes kapcsolatról, és eldönteni, hogy melyek lesznek az eladás részei. 

Az olyan szolgáltatások esetében, amelyek nem képezik az értékesítés részét, és amelyeket ön le fog mondani, ügyeljen arra, hogy időben felmondja a szolgáltatóval kötött szerződéseket, hogy elkerülje a további költségeket. 

Ha ön az, aki a webáruházat megveszi, ellenőrizze például a kedvezmény vagy a szállítási és fizetési beállításokat, és ismerkedjen meg a beállításokkal, amint megkapja a hozzáférést, illetve a fiókot. Segítséget nyújthatnak például a Kezdő lépések rovat cikkei, és javasoljuk, hogy fordítson figyelmet a webáruház első alkalommal történő beállítása: a Lépések listája című cikkre, ahol a lépések áttekinthető felsorolását és az egyes segítségekre mutató linkeket találja. 

A webáruház új tulajdonosnak történő átadásának fenti listája és eljárása nem teljes, és csak a követhető lépések szemléltető felsorolását tartalmazza.

Eladás vagy vásárlás esetén mindig figyelembe kell vennie a webáruháza sajátosságait, és a folyamatot ennek megfelelően kell alakítania.